26. október 2021    /    5 minút

Nezarába váš e-shop? Toto sú najčastejšie dôvody

Podľa našich skúseností, má väčšina e-shopov jeden veľký problém. Často ním nie je
nedostatok návštevníkov na webových stránkach, ale nedostatok kupujúcich. 

Je to akoby ste mali obchod uprostred rušnej ulice. Denne sa okolo vášho
obchodu premelú stovky až tisíce ľudí. Mnohí z nich sa aj pristavia pri vašom
obchode, no nič nekúpia. Prečo?

Čo spôsobuje, že máte menej objednávok, ako by ste chceli?

Vo vašom vymyslenom obchode na rušnej ulici to môže mať viacero dôvodov.

Možno vám majiteľ budov postavil lešenie pred dvere a potenciálni kupujúci sa k vám nevedia dostať. Alebo nemáte vo výklade vaše najlepšie produkty a ľudia nevidia dôvod, prečo by mali vojsť a nakúpiť práve u vás. Alebo sa boja, že ste pochybný obchod a radšej ani nevstúpia.

Alebo...

Dôvodov môže byť milión

Vy sa teraz pravdepodobne pýtate:

„Čo má toto všetko spoločné s nezarábajúcimi e-shopmi?“

Tak, ako v offline svete, aj v online svete to môže mať viacero dôvodov. Veríme, že časom si všimnete, ako sa tieto dva svety navzájom dopĺňajú. Preto čítajte ďalej a nad každou chybou sa zamyslite.

Mnohí z vás ste pravdepodobne investovali do reklamy na Facebooku alebo Googli. Bola by škoda, keby ste sa kvôli týmto 8 hlúpym chybám (nevedomky) oberali o vyššie zisky.

Pripravení?

Poďme sa spolu pozrieť na 8 najčastejších chýb, pre ktoré sa majitelia eshopov oberajú o vyššie zisky.

Chyba číslo 1: Stránka sa načítava pomaly

Rýchlosť stránky je z pohľadu prvého kontaktu potencionálneho zákazníka veľmi dôležitá. Ak trvá načítanie stránky príliš dlho (viac ako 5 sekúnd), pravdepodobne prídete o zákazníka.

Dnešná doba je sama o sebe hektická a uponáhľaná.

Ruku na srdce, kto má toľko času a trpezlivosti, aby čakal 5 sekúnd, kým sa načíta stránka?

Podľa Kissmetrics by prehliadač mal načítať a zobraziť stránku do 2 sekúnd. Na zaujatie potenciálneho klienta máte ďalšie 4 sekundy.

Ak sa to neudeje, natrvalo kupujúceho strácate.

Chyba číslo 2: E-shop nie je bezpečný

V online svete sa na ochranu údajov kupujúceho (heslá a citlivé údaje vyplnené do formulárov) používa HTTPS protokol.

Ten všetky informácie medzi serverom a vaším počítačom prenáša zašifrované, bez možnosti prístupu tretích strán (kohokoľvek iného kto nemá mať prístup k vašim údajom).

Prehliadač Chrome začal od januára 2017 označovať stránky, ktoré nemajú HTTPS ako “not secure” (v preklade nezabezpečené). Preto by mali mať stránky s protokolom HTTPS pozitívny vplyv na umiestnenie vo výsledkoch vyhľadávania.


zdroj: https://security.googleblog.com/2016/09/moving-towards-more-secure-web.html

Chyba číslo 3: Produkty nie sú zobrazené prehľadne

Prehľadné zobrazenie produktov má za úlohu nepomýliť kupca. Ak niekto hľadá napríklad klobúk, nepotrebuje v tej chvíli vidieť šály.

Toto je snáď jasné ako facka.

Zobrazenie produktov by malo byť zhodné s hľadaným výrazom (keď hľadám šál, nech mi ukáže šál a nie čiapku) a každý produkt má byť zaradený v správnej kategórii (šál medzi šálmi a čiapka medzi čiapkami).

Chyba číslo 4: Tlačidlo KÚPIŤ treba na stránke zložito hľadať

Možno to poznáte. Prečítali ste si všetko o produkte. Pozdáva sa vám a chcete ho kúpiť. Ale ani náhodou neviete nájsť, kde je tlačidlo „Kúpiť“ alebo „Objednať.“

Nič nepoteší viac, ako keď chce zákazník zaplatiť a nevie, ako a kde to má urobiť.

Tlačidlo kúpiť/nakúpiť/objednať/zaplatiť má byť výrazné a pokiaľ možno primerane veľké. Zákazníci ho potrebujú vidieť, aby naň mohli kliknúť a nemuseli ho hľadať.

Je to akoby ste boli v obchode, chcete zaplatiť, no predavačka zrazu niekam zmizne. Nikde ju neviete nájsť a možno si to nakoniec rozmyslíte a nakúpite u konkurencie.

zdroj: alza.sk

Chyba číslo 4: Popis tovaru nepredáva

V reálnom svete si môžete produkt, ktorý chcete kúpiť, obzrieť. Vziať do ruky. Vyskúšať si ho. Zistíte, koľko váži, aký je veľký, ako ho budete používať.

Žiaľ, v online svete (v e-shopoch) túto výhodu nemáte.

Preto musia tieto funkcie nahradiť texty. Sú len dve možnosti. Buď popis výrobku predáva, alebo nepredáva.

Dobrý opis, ktorý predáva, by mal byť stručný, prehľadný, pokiaľ možno aj dostatočne presný a jednoduchý.

Nepoužívajte (ak je to možné) odborné výrazy, ktorým zákazník nerozumie. Píšte ľuďom a pre ľudí. Vyzdvihnite výhody produktu.

Neopakujte rovnaký text pri podobných výrobkoch. Vymyslite niečo originálne. SEO (a aj vaši zákazníci) sa vám poďakuje. Chcete ešte jeden tip?

Kvalitná fotografia výrobku je dôležitou súčasťou predaja. Vďaka nej si človek dokáže lepšie predstaviť, čo vlastne kupuje.


zdroj: mall.sk

Chyba číslo 5: Zbytočne dlhý platobný proces?

Možno sa budete čudovať, ale nie vždy platí, čím dlhší, tým lepší. Dobrým príkladom je platobný proces. Tam platí presný opak -  čím kratší, tým lepší.

Ak môžete, vyhnite sa štandardnému 5-stránkovému nákupnému procesu v košíku. Najjednoduchší a najúčinnejší je jedno, prípadne dvojstránkový objednávkový proces.

Prečo?

Lebo čím viac polien budete hádzať vašim potenciálnym klientom pod nohy, tým zvýšite pravdepodobnosť, že sa na to vykašlú.

A nakúpia niekde inde. U konkurencie, ktorá to má urobené jednoduchšie ako vy.

POZOR! Tlačidlo potvrdenia platby vyžaduje podľa zákona formulku “Objednávka s povinnosťou platby”.

zdroj: mall.sk

Chyba číslo 6: Chýbajúci odkaz na obchodné podmienky

Obchodné podmienky sú nevyhnutnou súčasťou predajného procesu.

Pri ich neuvedení vám hrozí finančná pokuta od Slovenskej obchodnej inšpekcie od pár stoviek eur až do 66 400 EUR.

Odkaz na obchodné podmienky musí byť viditeľný a dostupný na prečítanie pred vyvolaním akcie “Objednávka s povinnosťou platby”.


zdroj: hey.sk

Chyba číslo 7: Nenastavené Google Analytics

Poznáte porekadlo: Čo meriate, to rastie?

Môžete mu veriť a nemusíte. My vám však odporúčame merať, merať a merať. Priamo úmerne s testovaním. Prečo?

Mali by ste vedieť, odkiaľ zákazníci prišli a ako sa vo vašom obchode správali, nech robia čokoľvek.

Poznať, ako a kde sa na stránke pohybovali, aké akcie ich viedli k nákupu. Alebo naopak, čo ich od nákupu odradilo. V ktorom kroku a na akej stránke skončili?

Na základe toho prispôsobte celý váš predajný proces, aby ste zarábali viac.

Chyba číslo 8: Chýba sledovanie správania v nákupnom košíku

Je výhodné poznať správanie sa zákazníka na stránke košíka. Poznať, v ktorom kroku nastal prípadný odchod, aj to, čo ho spôsobilo.

Závisí od toho zvyšovanie objednávok, váš predaj a váš zisk.

Doteraz sme si povedali o týchto 8 najčastejších chybách: